torsdag 25 mars 2010

Overlockare hur gör ni?

Jag är ju nybörjare på overlock och har en fråga till alla er som syr med overlock. Start och stopp när man ska sy en raksträcka tex är inga konstigheter, men hur gör man när man ska avsluta när man ska sy runt någonting tex sy fast en mudd? När jag har sytt ett varv svänger jag av ut mot kanten bort från plagget. Då finns det risk för att man skär av trådar och tyg i det som redan är sytt och får en svag söm. Hur gör ni??

Passar på att visa lite nyttosömnad som jag gjort till Pyret. Stackars liten har nu varit förkyld en längre tid + att hon håller på att få tänder så då behövs dregglisar. Eget mönster, randigt trikå från E-slöjd och cerise velour från Ohlssons tyger. Pyret har vuxit ur sina tossor för länge sedan så nu har jag sytt ett par nya i randigt tyg från sydrömmar fodrade med rosa trikå från E-slöjd. Cerice muddväv köpt på symässan i Älvsjö. Tossmönstret kommer från Stoff och stil.


12 kommentarer:

  1. Åh, så fint!! Tossorna är UNDERBARA!!!!

    Apropå din fråga. jag gör som du men när jag kommit runt och börjat sy över sömmens början så stannar jag och lyfter upp kniven och syr några centimeter till och sedan svänger ut. Då riskerar du inte att klippa av redan sydda sömmar!!! Lycka till!!!

    SvaraRadera
  2. Grymt snygga tossor. Något sådan har jag funderat på att knåpa ihop, men det blir liksom aldrig av...
    Vad gäller overlock har jag ingen hjälp att ge...

    SvaraRadera
  3. Superfina tossor! Gjorde du samma storlek som mönstret eller lite större? Mönstret såg stort ut fast det var 0-3 mån tror jag. Lilleman behöver nya han med.

    SvaraRadera
  4. Tack OttoPippi för svaret om overlocken! Jag får kolla i instruktionsboken för att se hur man lyfter kniven.

    Onomak: Ja det var mönstret för 0-3 mån, men det såg ju så stort ut. Tossorna är perfekta i storlek just nu, men om du ska göra så kan du ju göra något större så han kan växa i dem.

    SvaraRadera
  5. Jag tänkte precis skriva att jag gör som du med overlocken (men att jag är ju nybörjare jag med)! Så läste jag OttoPippis svar och fick lära mig nåt nytt, den här sybloggvärlden är ju fantastisk! Så söta små tossor!

    SvaraRadera
  6. Jättesöta tossor! Har du ritat mönstret själv eller vart har du hittat det? Är nämligen själv ute efter ett mönster till tossor men hittar inget bra.

    SvaraRadera
  7. Petra: tack! Tossmönstret kommer från Stoff och Stil och var ett paketmönster med tossor, vantar och hjälmmössa i storlek 0-3 mån. Mönstret såg dock så stort ut så jag har använt det till Pyret som är 8 månader och tossorna blev precis lagom.

    SvaraRadera
  8. Tack snälla för svaret. Det mönstret ska jag kolla in på en gång :)

    SvaraRadera
  9. Förstår inte riktigt...jag har oxå gjort tossor utifrån S&S mönster men de blev inte alls som dina...jag tyckte bla att mönstret till överdelen var för litet i jämförelse med sulan. Setet är jättesött:)

    SvaraRadera
  10. Helena: Vad konstigt att inte mönstret på tossorna stämde. För mig tycker jag att det gjorde det. Försökte hitta tossorna på din blogg men vet inte om de finns med där. Vad sydde du i för material?

    SvaraRadera
  11. Haha...nä det är inte så lätt att hitta tossorna på min blogg för jag har inte ens bemödat mig att lägga upp de...så knasiga blev de. Jag sydde visserligen mina i ett stumt tyg och fodrade de med mjukt fodertyg invändigt...men jag gjorde precis som det stod i den knapphändiga beskrivningen och ändå blev det fel!!! Nåväl jag får väl pröva att göra de i ett mjukt och töjbart tyg istället och se om det blir bättre. Jag gjorde även hättan som finns på det mönsterarket oxå och den blev inte heller bra!!! Mycket konstigt...men kul att du lyckades:)

    SvaraRadera